Tuesday 9 January 2018

PUNCA Isu Anak Autisme...

2 tahun lepas, saya ada attend bengkel 'Merawat Demam Secara Semulajadi' yang disampaikan oleh seorang Dr.Naturopathy di Shah Alam

Actually, Dr.Naturopathy ni jugaklah yang telah membantu anak saya si Uwais Ukasyah, itupun selepas puas guna cara konvensional & tak nampak hasil serta tak tahu apa PUNCA penyakit yang melanda Uwais sejak lahir sampai umurnya 2 tahun,

Kemuncaknya bila pergi Prince Court Medical Centre, Dr.Pakar sana kata : "Untuk isu Uwais ini (GDD - Global Delay Development / Cerebral Palsy), tiada lagi Ubat yang ditemui di seluruh Dunia setakat ini untuk isu Uwais, Ibu & Ayah mungkin boleh guna cara lain (Alternatif), mungkin ada yang boleh membantu..."

Sejak dari itu, saya memang tak pernah lagi berulang alik ke Hospital untuk isu Uwais, sebab, Dr. pun dah kata takda Ubat melalui kaedah konvensional, so, terus buka minda untuk cari kaedah rawatan lain,

Suatu hari tu, saya & wife dicadangkan oleh seorang kawan wife untuk ke Shah Alam, buat rawatan terapi untuk Uwais & hasilnya nampak positif,

(Tak boleh nak mula cerita tentang Uwais Ukasyah, nanti panjang ceritanya) :)

Berbalik kepada Bengkel yang saya & isteri hadir tu, saya ada tanya satu soalan kepada Dr.N.Jareah Mahmood tu (Kami panggil  Kak Eja sahaja),

Saya tanya : "Kak Eja, apa PUNCA terjadinya Autisme untuk sesetengah Anak? Ada sesetengah Ibu Ayah, bila anak kena Austisme, mereka seolah-olah 'Ok' sahaja, sebab mereka kata, kira baguslah Autisme, nanti besar boleh jadi macam Bill Gates, Richard Bransons & seumpamanya, betul ke mind set begini Kak Eja...?"


Kak Eja jawab : "PUNCA kepada Autisme jika ikut kaedah therapy saya, adalah kerana bekalan OKSIGEN yang sampai kepada Otak anak tersebut TIDAK BALANCE, berlaku keadaan di mana Otak Kanan lebih banyak menerima Oksigen berbanding Otak Kiri, keadaan tersebut menyebabkan EMOSI anak tersebut menjadi tidak normal @ tidak stabil,

Jadi, melalui kaedah therapy yang kami buat ni, akan membantu bekalan Oksigen sampai dengan seimbang kepada Otak Kiri dengan Otak Kanan...In Shaa Allah...

Berkenaan tentang tanggapan sesetengah Ibu Bapa, bahawa anak Autisme ini akan menjadi seorang yang Bijak, Berjaya & sebagainya, 

YA, tak dinafikan, banyak di kalangan mereka tergolong di kalangan orang yang berjaya, namun, itu adalah ANUGERAH, rawatan therapy tetap diperlukan supaya membantu mengstabilkan EMOSI anak Autisme ini,

Kerana, jika tidak melalui rawatan therapy sebagaimana yang kami sedang lakukan, maka, kita dapat lihat di kalangan anak Autisme, bila mana mereka meningkat dewasa, mereka cenderung untuk menjadi Pembuli, bersikap Pentingkan Diri Sendiri, Panas Baran, Pendiam, Tidak Bersosial, Pendendam, Cakap Lepas, Melawan Kata & sebagainya,

Pada saya, tak guna juga jika anak Autisme menjadi seorang yang Kaya, Berjaya, namun, mempunyai SIKAP demikian, jadi, rawatan therapy untuk seimbangkan kadar bekalan OKSIGEN kepada Otak Kiri & Otak Kanan anak Autisme ini akan membantu memulihkan EMOSI kurang baik mereka supaya menjadi positif & harmoni, 

Tentang keunikan & kebijakan anak Autisme ini, itu adalah ANUGERAH yang memang Allah nak bagi, namun, perkara yang terkait tentang EMOSI yang melahirkan SIKAP buruk mereka, itu sememangnya perlu dirawat..."

Itulah yang orang kata - "Di sebalik PEMBERIAN, tersirat UJIAN..."

(Puas hati saya dengan jawapan Kak Eja waktu tu)

Bila Kak Eja explain begitu, saya teringat tentang seorang Figura di Media Sosial yang bernama Tuan Saiful Nang, beliau memang seorang yang Bijak, Kreatif, Unik juga seorang yang berjaya dalam bidang diceburinya,

Namun, perhatikan tentang tulisan beliau di Media Sosial seperti di Facebook, jika Anda perasan, tulisan beliau tersangat 'Luar Kotak' & terkadang membuatkan orang marah, kurang senang & terasa hati dengannya. (Tak kurang juga yang suka kepada tulisan & pandangannya, termasuk saya)

Saya kira, itu adalah SIKAP yang terlahir daripada EMOSInya yang tidak dirawat, menyebabkan beliau menulis dalam keadaan kurang menjaga hati & perasaan orang lain, bukan mahu memburukkan beliau, namun, itulah keadaan seseorang yang menghidap Autisme @ Disleksia...

Mereka golongan 'Pelik' yang berlainan cara pemikirannya berbanding orang biasa...


Wife saya sendiri adalah salah seorang anak murid kepada Kak Eja, Wife saya pernah juga handle kes Autisme melalui kaedah therapy yang dipelajarinya daripada Kak Eja,

Ada seorang anak Autisme daripada Puchong, therapy dengan Wife saya, asalnya anaknya tu, nak minum air guna straw pun tak pandai, namun, selepas beberapa kali therapy dengan Wife, Anaknya tu dah pandai minum air guna straw & dah mula pandai nak bercakap perlahan-lahan...Alhamdulillah...

Cuma, sekarang terpaksa stop treatment, sebabnya Wife saya mengandung, nanti lepas bersalin, baru boleh sambung rawatan, In shaa Allah,

Berbeza sedikit dengan Therapy Anion kerana kaedah therapynya menggunakan Mesin Therapy Anion yang telah berada di dalam pasaran Dunia sejak 50 tahun yang lalu, namun, FUNGSInya tetap sama, iaitu membekalkan sebanyak-banyaknya OKSIGEN ke dalam tubuh badan manusia,

P/s : Untuk Uwais yang ada isu GDD, saya & isteri terus menerus menjalankan Therapy Anion, sebab, jimat masa, tak perlu berulang alik ke Shah Alam, boleh buat di rumah sahaja, dan kami perhatikan, perubahan baik untuk Uwais berlaku dalam kadar yang sangat cepat, Alhamdulillah, Izin Allah, nanti kalau ada masa, saya kongsi tentang Uwais pula, kami punya mind set simple, cari PUNCA sakit & rawat punca tersebut, selebihnya Allah punya kerja...In Shaa Allah.

P/s : Jawapan kepada persoalan ASAS tentang faktor kemunculan pelbagai PENYAKIT MODEN hari ini, boleh baca DI SINI

2 comments:

  1. Alhamdulillah.. ada kawan2 saya anak autism, disleksia mencuba satu suplemen kerana terdapat bahan di dalam suplemen itu yang membantu membuka saluran darah, di mana ini memudahkan oksigen dihantar ke otak..Syukur, kebanyakan feedback yg kami terima, anak2 mereka semakin stabil dar segi emosi dan peningkatan dalam akademik mereka.

    ReplyDelete